søndag den 16. januar 2011

Maya, Coba, Cenote og en jungletur

Fredag morgen startede med at Bill flyttede ud af lejligheden, og ind kom endnu en fra Schweiz, Janik. Fredag aften havde vi en farvelfest for en pige fra Tyskland som ikke langere skal arbejde pa skolen.


Lordag formiddag var solen endelig helt fremme, men det varede ikke mere en 30 min for den igen var dakket af skyer. Hvordan det lykkedes mig at blive en smule rod, ved jeg ikke.

I dag, sondag startede dagen en smule hektisk, da vi alle 3 i lejligheden sov over os, vi skulle mode pa skolen 7.45, og vagnede 7.30 ved at Bill ringede pa doren. Vi naede da alligevel bussen med forste stop i byen Coba.

I Coba sa vi de beromte Maya-ruiner og en guide fortalte om mayaernes anderledes livsyn. F.eks. tror de pa at jorden gar under i 2012 og at alting hanger sammen med tallene 52, 13 og 4. Derudover spiller de et specialt boldspil 2 gange om aret, og kaptajnen pa det vindende hold ofres til guderne og hans blod haldes ud over jorden, til guderne i underverdenen. Hvis der f.eks. har varet torke lange bruges dette spil ogsa som en form for bon til guderne. I Coba havde vi ogsa mulighed for at klatre op ad en af templerne, hvor der var en fantastisk udsigt fra. Dette er dog ikke lovligt andre steder i landet, hvor der ogsa findes Maya-ruiner, da en kvinde for 5 ar siden faldte ned og dode fra toppen.

Efter Coba gik turen videre til en Cenote som er en underjordisk grotte fyldt med vand. Her bade badede og snorklede vi. Grotterne er blevet dannet via lavasten (tror jeg) der gennem arene er blevet nedbrudt af vandet, men de sten der er senere hen har lagt sig oven pa disse sten er fortsat harde, og derved er grotten dannet. Det var en helt fantastisk oplevelse!

Herefter korte vi hen til en restaurant hvor vi fik nogle lokale specialiteter, som jeg ikke umiddelbart vil anbefale, og igen herefter tog vi bussen videre hen mod junglen for at se edderkoppe-aber. Vi sa desvarre kun to familier, men det var en meget special oplevelse af ga rundt pa de stier mayaerne har lavet for flere hundrede ar siden, igennem junglen.

Vores guide fortalte os at turen normalt slutter i junglen, men vi havde faet lov at komme hen og se hvordan en rigtig maya-familie bor. De var meget fattigede, havde ingen elektricitet (og da vi ankom var det blevet morkt) og lavede mad over bal. Jeg fik lov at hjalpe med at lave tacos fra bunden, klappe deres abe(!!) og lege med deres 7 hunde. Derudover havde de to vilde dyr pa storrelse med et egern som var bundet fast til huset for at de ikke skulle sla hundene ihjel. Maya-familien havde lavet en masse armband og halskader. Vi var flere som kobte noget derfra som en made at hjalpe familien med at fa rad til mad. Derudover blev den mindste pige ved med at rore ved mit handled hvorpa jeg havde mit "guldur", sa inden vi gik gav jeg hende det i gave.

 Forresten er deres avisforsider meget brutale med billeder af folks ansigter, i dag sa vi f.eks. ansigterne pa 3 mand der var omkommet i en bilylykke.

Jeg har kobt skype til min iPod, sa jeg kan nu skype hjemmefra - pernille.hjort2. Eftersom den er over 24.00 i DK ma jeg hellere sige tillykke med fodselsdagen til Kit ;)

Mange knus herfra

1 kommentar:

  1. "... to vilde dyr på størrelse med et egern som var bundet fast til huset for at de ikke skulle slå hundene ihjel."

    Hvad er det for nogle dyr, som kan slå hundene ihjel?

    Når jeg engang kommer hjem igen, så skal jeg se om jeg kan finde nogle Bezzerwizzer-spørgsmål på spansk, som du kan øve dig på. ;)

    SvarSlet